عنوان پایاننامه
تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر مهارت های حرکتی درشت کودکان ۶تا ۱۰ سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - رفتار حرکتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 803;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48276
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه کیهانی
- استاد راهنما
- رسول حمایت طلب
- چکیده
- هدف از این تحقیق بررسی تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر مهارت های حرکتی درشت کودکان 6 تا 10 سال مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا (HFA) بوده است. بدین منظور 10 کودک مبتلا به HFA از بین کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مرکز آموزشی توانبخشی اتیسم شهرستان شهرکرد به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از ارزیابی میزان رشد مهارت های حرکتی آنها با استفاده از تست مهارت های حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (2000) در پیش آزمون، آزمودنی ها در دو گروه همگن جای گرفتند. سپس به طور تصادفی یک گروه به عنوان گروه تجربی و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برنامه تمرینی منتخب مورد استفاده در این تحقیق، بر اساس برنامه حرکتی اسپارک بود که به مدت 12 جلسه بر گروه تجربی اعمال شد و گروه کنترل در این مدت به فعالیت های معمول خود می پرداختند. در نهایت مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس استفاده شد که در آن تفاوت میانگین گروه ها در پیش آزمون به عنوان متغیر مداخله گر بود که با استفاده از این آزمون تاثیر آن بر نمره پس آزمون حذف شد. نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت های منتخب با P?0/05 تاثیر معناداری بر مهارت های جابه جایی و کنترل شی کودکان مبتلا به HFA دارد، اما در برخی از زیر واحدهای این دو خرده مقیاس شامل: لی لی کردن و پرش جفت از مهارت های جا به جایی، زدن توپ ثابت با باتون، دریبل درجا، غلتانیدن توپ از پایین و ضربه به توپ با پا از مهارت های کنترل شی تاثیر معناداری مشاهده نشد.
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the effect of a series of selected physical activities on gross motor skills of children (6 to 10 yrs) which are affected by autism. In order to do this, we chose 10 children which were affected by Autism (HFA) randomly. The participants were sorted in two homogenized groups, after the assessment of their motor skills by the Ulrich's test for gross motor skills revision 2000 in pre-test. Then the participants were divided randomly to two control and experimental groups. The exercise program used for this study was based on Spark motor program. It includes 15 minutes warm up, 10 minutes transform skills, 10 minutes manipulation skills and 10 minutes cool down. It was applied to experimental group for 12 sessions. The control group's activity was in accordance with normal daily motor activities. At the end a post-test was held for both groups. The Levin and the analysis of covariance were used for statistic analysis and the groups' mean differences were considered as covariate variable which effects on the post-test was eliminated by this test. Our results showed that the chosen activities have significant effects on transform and object control skills of children with HFA. However, some of the subunits of these two subscales include: hopping and leaping (transforming skills), hitting a stationary ball by baton, dribbling, rolling the ball and shooting a ball (object control skills) were not affected significantly.