ارائه مدلی برای دستیابی به مکان بهینه ها ب در حالت درخت به منظور کاهش هزینه و زمان
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48743
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۸۹
- دانشجو
- ایدین زرگری زنوز
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- افزایش تقاضای حمل و نقل با رشد رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی، اجتناب ناپذیر است.همچنین ارائه خدمات¬¬ حمل و نقل به قیمت ارزان، منافع متعددی در توسعه روزافزون کشورها دارد.بنابراین بهینه¬سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل برای استمرار خدمات ارزان قیمت حمل و نقل و کاهش مصرف سوخت لازم است. یک راهکار اساسی برای بهینه¬سازی مصرف انرژی در ترابری کالا و مسافر، طراحی صحیح شبکه¬های حمل و نقل و ترابری می باشد.مساله مکان¬یابی هاب¬ها(واسطه¬های توزیع) با هدف طراحی انواع شبکه توزیع(جابه جایی مسافر، حمل و نقل کالا، جمع¬آوری و توزیع مرسولات پستی، مخابره اطلاعات و ...)به عنوان یکی از مسائل مهم در زمینه شبکه¬های ترابری مطرح می باشد.طراحی صحیح شبکه هاب با توجه به کاربرد وسیعی که در عملکرد سیستم¬های ترابری محصول و شبکه¬های ارتباطی دارند، از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است و طراحی صحیح آن بی¬شک در بهینه¬سازی مصرف انرژی در شبکه¬های حمل و نقل موثر خواهد بود. از سوی دیگر روش¬های برنامه¬ریزی ریاضی به عنوان ابزاری موثر در مدریت سیستم¬ها، فرایند تصمیم¬گیری و راهکارهای مناسب در جهت طراحی و برنامه ریزی به حساب می آیند.لذا در این پایان نامه از روش¬های تحقیق در عملیات جهت طراحی شبکه هاب مورد استفاده در حمل و نقل، به عنوان یکی از شبکه¬های مهم جابجایی در دنیای واقع استفاده شده است. در این پایان نامه به ارائه مدلی ریاضی برای مسائل هاب در حالت درخت به صورت دو معیاره پرداخته شده است.رویکرد این مدل با الهام از مدل ارائه شده توسط کانترراس در سال 2009 شکل گرفته است.برای حل مدل از نرم افزار GAMS استفاده شده است. برای انجام محاسبات،از اطلاعات شرکت پست استرالیا (AP) استفاده شده است.این مرجع اطلاعاتی،دارای 4 نمونه است که در اندازه های 10 و 20 و 25 و 40 تایی وجود دارد که در طول پایان نامه از این نمونه ها استفاده می شود.سپس با تغییر در برخی پارامترها به تاثیر این تغییرات در بهینگی و نوع شبکه خواهیم پرداخت.
- Abstract
- According to social welfare growth and economic development, an increase in transportation demand is inevitable. Also offering transportation services with low prices has variety of advantages in countries development. Since this, optimization of energy consumption in transportation is necessary for viability of inexpensive transportation and decreasing fuel consumption. A key approach for optimization of energy consumption in goods and passengers transportation is the proper design of transportation network. Hub Location Problem (HLP) whose objective is to design transportation networks (goods, passengers, data transaction, …), is considered as one of the most important problems in transportation networks. According to various applications of hub networks, proper design of these networks is very important and can affect on the optimization of energy consumption in transportation networks. In the other words, mathematical programming methods are considered as efficient tools in systems management, decision process and good approaches in design and planning. So in this study we use operation research (OR) methods to design hub network in transportation as one of the most important networks of transportation in the real word. This thesis presents a mathematical model for the tree to hub problems with two criteria. This model is inspired by Contreras formed in 2009. The GAMS software is used to solve the model. Australia Post (AP) information is used for the calculation. The reference information, which contains four sample sizes are 10, 20 and 25 and 40 which are used in this thesis. Then change some parameters to effect changes in benefits and form a network. Key words: Location problem, Multiple objective functions, Chebyshev solution