خوشه بندی و ارزیابی گروه های آموزشی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از تحلیل خوشه ای
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50643
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا سلیمانی دامنه
- استاد راهنما
- منصور مومنی
- چکیده
- چکیده ارزیابی عملکرد ضرورت بنیادین در رویارویی و سازگاری با تحولات و بهبود مستمر فعالیت¬هاست. دانشگاه نیز با وظیفه¬ی خطیر تربیت نیروی انسانی موردنیاز جامعه و بازار کار از این قاعده مستثنی نیست. با توجه به اینکه گروه آموزشی به عنوان یک زیرنظام دانشگاه به حساب می¬آید و بهبود کیفیت دانشگاه وابسته به بهبود کیفیت گروه¬های آموزشی آن می¬باشد، ارزیابی عملکرد گروه¬های آموزشی گامی موثر در رشد کیفی نظام آموزش عالی خواهد بود. در این پژوهش تلاش شد تا خوشه¬بندی و ارزیابی گروه¬های آموزشی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران با استفاده از تحلیل خوشه¬ای و تحلیل پوششی داده¬ها انجام شود. تحلیل داده¬ها در دو مرحله صورت گرفت، در مرحله اول گروه¬های آموزشی با توجه به دو شاخص بودجه و قدمت به سه خوشه 16، 9 و 4 تایی خوشه¬بندی شدند. در مرحله دوم با استفاده از مدل¬های تحلیل پوششی داده¬ها کارایی هر یک از گروه¬های آموزشی به صورت جداگانه در هر خوشه محاسبه شد. سپس برای گروه¬های آموزشی ناکارا گروه¬های الگو از همان خوشه معرفی شد. نتایج پژوهش به گروه¬های آموزشی کمک می¬کند تا از وضعیت خود در مقایسه با سایر گروه¬ها آگاهی یابند و برای گروه¬های ناکارا، گروه¬های الگو جهت بهبود کارایی و عملکرد را معرفی می¬کند.
- Abstract
- Abstract Performance Evaluation is the fundamental necessity in confronting and coping with change and continuous improvement activities. University with the significant role of human resources training required by society and the labor market is no exception. Considering that the department is considered as a subset of university and quality improvement of university depended on improve the quality of its departments, thus performance evaluation of department is effective step in the development of quality education system. The present study tries to Cluster and Evaluate the Departments of the College of Social and Behavioral Sciences at the University of Tehran Using Cluster Analysis and DEA. Data analysis was done in two stages. in first, the departments by considering two index budgets and antiquity were clustered to three clusters 16, 9 and 4 members. In the second stage, using with DEA models, the efficiency each of the departments in each cluster separately calculated. Then for each of inefficient department, the reference group from the same cluster introduced. The results will help to departments to be aware of their situation in comparison with other groups and for inefficient groups will be introduced reference groups to improve efficiency and performance.