عنوان پایاننامه
نقد آثار عکاسان هنری معاصر ایران (احمد عالی، بهمن جلالی - یحیی دهقانپور...)
- رشته تحصیلی
- عکاسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60049
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- غلامرضا شیخ, مهرداد نجم آبادی
- دانشجو
- شه مال مرتضائی
- چکیده
- چکیده اولین کوششهابرای تبدیل عکس به پدیده نمایشگاهی درده? 30 ( ه.ش) همزمان باآغازنخستین فرآیندهای توسع?شهر تهران شکل میگیرد.درپی آن وبارشدوتوسع?این کلانشهر،پدید?تازه شکل یافت?عکاسی هنری به رشدآرام خوددرسالهای ده? 40 و50 (ه.ش) ادامه میدهد.دوپدید?شهروعکاسی هنری گرچه باهم رشدمیکنندولی درعمل درآثارعکاسان نمودی ازشهرپیدانمیشود،چراکه عکاسان این دوره شهرگریزمحسوب میشوند. انقلاب57 ( ه .ش) عکاسان راباپدید?شهرآشناکردونهاددانشگاه درطول ده? 60 (ه.ش) امکان بازنمایی آن رافراهم آورد؛بااینحال عکاسیِ هنری درده? 60 (ه.ش) به خاطرشرایط ویژ?کشورمسکوت میماند. آن چه دردوده?متأخرِ (1390-1370) عکاسیِهنری ایران روی میدهد،باتمام تحولات ورویدادهایی که به گسترش آنمیانجامد،درپیوندی منطقی باروندشهرنشینی وبالأخص دگرگونیهای کلانشهرِتهران است.گویی زندگی کلانشهروتأثیرآن برحیاتانسانی درعکاسیهنری ایندوره بازتابیافته است. نظریهپردازانی معتقدندکه زندگی درکلانشهرباتشدیدحسّفردیت ونیزدگرگونی مفاهیم هویّتی همراه است. براین اساس دوپرسش طرح میشودودرپرتوآن " آثارعکاسان هنری معاصرایران" موردنقدودستهبندی قرارگرفته وپیوندفرض شد? آنها با روند شهرنشینی روشن خواهد شد. عکاس ایرانی دردوده?اخیر با رسیدن به نوعی حس فردی،خوانش شهررافراگرفته ودربازنمایی آن خلاقانه گام برمیدارد.ازسوی دیگرمسائل مربوط به هویت بستری فرآهم آورده است که ازطریق آن بسیاری ازآثارعکاسان به وجودمیآید. پدیدههای هویت وفردیت دربسترکلانشهربه عواملی تبدیل شدهاندکه ازطریق این دومیتوان بسیاری ازآثاردوده?اخیرعکاسیِ هنری ایران رامعناکرد. باچنین نتایجی میتوان آثارهنری عکاسان رابایکدیگردرپیوندی معناداریافت ونیزآثاری راکه درآینده به وجودخواهندآمدراباآنان مقایسه کردوهمچنین روندخلاقیت وتازگی رادرآنهامشاهده کرد. کلیدواژهها : عکاسیِهنری،کلانشهر،هویت،فردیت
- Abstract
- Abstract The first quests for turning photography to an artistic phenomenon in 1330s, was accompanied by the first processes changing Tehran to a metropolitan. With this perspective, the first steps of art photography gradually developed through the 30s and 40s. Although city and art photography as a two phenomena were developing simultaneously, city was hardly represented in photographs as photographs in these times considered as outsiders. The 1979 revolution rejoined photographers and city and the universities during the 60s promoted photographers to shoot the city. However, the art photography was suppressed due to the unusual state of the country. What occurs in the two recent decades of art photography with its developments and events, finds a logical relation with the urban processes, especially with Tehran evolving as a metropolitan. It is as if metropolitans and its effects on the human life is being represented through art photography. The theorists believe that living in a metropolitan reinforces the sense of individuality, changing the meaning of identity. Accordingly, two questions were raised and thus “the works of contemporary art photographers” were analyzed and categorized, bringing their connections with the urban processes into light. Theorizing Iran art photography would make the relations among Iranians’ art photographs visible. Paving the way for categorizations to develop, different theories give Iran art photography new meanings and interpretations. This research uses Library method for analyzing the development of Iran art photography and its social context during pre-revolution years and afterwards. To find the relations between art photographs and urbanization, the two concepts of individuality and identity were utilized. Iran art photography in the last two decades has represented the city in a creative way. In addition, issues concerning identity provide a context in which many artistic works are created. Identity and individuality