عنوان پایاننامه
طرح تحقیق- محمد ساسانی پور
- رشته تحصیلی
- علوم اجتماعی - جمعیت شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4174;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47277
- تاریخ دفاع
- ۱۶ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمد ساسانی پور
- استاد راهنما
- مجید کوششی
- چکیده
- هدف تحقیق حاضر، بررسی سهم حوادث از علل مرگ و میر در سال 1385 به عنوان مقطعی از مرحله سوم گذار اپیدمیولوژیک و تاثیر آن بر امید به زندگی است. داده های مورد نیاز در این مطالعه داده های علل مرگ و میر بر حسب جنس است که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گرفته شد. در این مطالعه ابتدا داده ها ارزیابی شده، سپس با روش تعادل رشد براس تصحیح شده است. نتایج نشان می دهد که پوشش ثبت مرگ و میر مردان 90 درصد و زنان 70 درصد بود. همچنین نتایج نشان می دهد که حوادث پس از بیماری های قلبی- عروقی، دومین علت مرگ و میر است (20.5 درصد در مردان و 9.3 در زنان). به ترتیب 87 و 89 درصد مرگ و میر ناشی از مجموعه حوادث در مردان و زنان، حوادث غیرعمدی است. حوادث ترافیکی علت مسلط مرگ و میر ناشی از حوادث در مردان و زنان است (64 درصد در زنان و 54 درصد در زنان). در میان گروه های سنی در هر دو جنس، بیشترین مرگ و میر ناشی از حوادث در گروه سنی 20-25 ساله بوده است. جدول عمر محاسبه شده نشان می دهد که در سال 1385 امید به زندگی در بدو تولد در زنان و مردان به ترتیب 73 سال و 71.1 است. نتایج نشان می دهد تاثیر حوادث بر امید به زندگی مردان بیشتر از زنان است. به طور کلی، مجموعه حوادث 3.1 سال امید به زندگی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد که از این مقدار 2.74 سال مربوط به حوادث غیرعمدی و 0.37 آن مربوط به حوادث عمدی است. اما حوادث 1.34 سال از امید به زندگی زنان را کاهش می دهد که 1.1 سال آن مربوط به حوادث غیرعمدی و 0.24 آن حوادث عمدی است.
- Abstract
- Abstract During second phase of epidemiological transition, life expectancy at birth was a good summery indicator of mortality. Mainly due to decline in under five mortality in Iran, the life expectancy at birth is approaching 72. However this escalating trend has slowed down mainly because of death due to traffic accidents, since most of the deaths due to this cause occur among people aged 40 or younger. Using life table technique, we compared the potential increase in life expectancy at birth by eliminating death due to traffic accidents with that of eliminating deaths due to cancer and cardio vascular diseases. Using MOHME's data on cause specific death registry and adjusting it by Brass' growth balance method, multi decrement life tables were constructed for decomposition of traffic accidents, cardio vascular, and cancer related effects. The evaluation of data shows that completeness of death registration in whole country is about 90 percent for male and 70 percent for female in 2006. Results indicate that, death due to traffic accidents account for about 20 percent of total death in the country. The ratio for cardio vascular diseases and cancer are about 41 percent and 11 percent, respectively. Increase in potential life expectancy by controlling for traffic accidents were 3.6 years for male in compare with 1.34 for female. While the apparent potential increase in life expectancy due to cardio vascular diseases is higher than traffic accidents, but because of the age structure effect, the potential increase in life expectancy due to traffic accidents is much more significant due to it's socioeconomic and quality of human capital consequences. The subject we are talking about is a significant and continuing debate in the literature. Key Words: Accident, Injuries, Age specific Mortality Rate, Life Table, Causes of Death, Life Expectancy