نخستین همایش بین‌المللی مطالعات ایران معاصر در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد

۲۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۶ کد : ۹۹۶۵ اخبار
تعداد بازدید:۴۹۲
نخستین همایش بین‌المللی مطالعات ایران معاصر، ۱۹ و ۲۰ آبان ۱۳۹۸ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده مطالعات جهان، در افتتاحیه این همایش دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، با موضوع «مطالعات ایران امروز» سخنان خود را ارائه کرد و با بیان این مطلب که دانشکده مطالعات جهان از ۳۴ کشور مختلف در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا دانشجو در رشته مطالعات ایران داشته است، ابراز امیدواری کرد فارغ‌التحصیلان این رشته بتوانند پایه ایران‌شناسی جدید و ایران‌شناسی امروز را استوار کنند.
رئیس دانشکده مطالعات جهان، از چهار رویکرد شرق‌شناسان، تمدن‌شناسان، باستان‌شناسان و رویکرد تحولی به ایران‌شناسی سخن گفت و با اشاره به این مطلب که سابقه ایران‌شناسی به مستشرقین بازمی‌گردد، افزود: «در باب ایران‌شناسی نگاه‌های متفاوتی وجود داشته است و سنت شرق‌شناسی به‌رغم نقدهایی که بر آن وارد است، پیشینه تاریخی طولانی دارد».
وی ضمن انتقاد از اینکه در مطالعات ایران‌شناسی اغلب نگاه از دور است، از خلأ موجود در شرق‌شناسی درباره ایران‌شناسی سخن گفت که شناخت از ایران امروز را با اختلال همراه کرده است؛ به‌‌ویژه شناخت ایران امروز به نگاه‌های ایدئولوژی رسانه‌ای غرب گره خورده است و از درون ایران‌هراسی، اسلامی‌هراسی و شیعه‌هراسی را در ایران انقلاب اسلامی معرفی کرده‌اند که سراسر دروغ‌پردازی و یک‌سویه‌نگری در آن دیده می‌شود.
دکتر رضا داوری‌اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، نیز به‌عنوان سخنران کلیدی این همایش در باب ایران‌شناسی و گذشته و آینده آن سخن گفت و تصریح کرد: «سخن من درباره مطلبی است که در همه عمر دانشگاهیم به آن علاقه و توجه داشته‌ام و آن شرق‌شناسی و ایران‌شناسی است».
به بیان این استاد فلسفه، نام «همایش مطالعات ایران معاصر» نامی مناسب به‌نظر می‌رسد، اما مطالعات ایران معاصر به‌ویژه اگر بین‌المللی باشد ایران‌شناسی و شرق‌شناسی را به‌یاد می‌آورد.
وی ابراز امیدواری کرد جلسه‌ای با حضور مهمانان ایران‌شناس و دانشمندان ایرانی آشنا با تاریخ و ادب و فرهنگ ایران تشکیل شود و در باب تعریف ایران‌شناسی به بحث بپردازد و ایران‌شناسی را از نو تعریف کند.
دکتر داوری، مفهوم ایران‌شناسی را دارای عمر طولانی ندانست و وقتی پدید آمده که عمر شرق‌شناسی به پایان رسیده است و در کنار هندشناسی، چین‌شناسی، مصرشناسی، اسلام‌شناسی و نظایر آن جانشین شرق‌شناسی شد.

برای مشاهده کامل خبر اینجا کلیک کنید.


( ۱ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.