همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر «انسان، خدا و جهان» در دانشگاه تهران

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰ کد : ۳۸۱۲ اخبار
تعداد بازدید:۲۹۹۴
آیین افتتاحیه پنجمین «همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر (انسان، خدا و جهان)» در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر «انسان، خدا و جهان» در دانشگاه تهران

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، انجمن علمی فلسفه دین ایران، با همکاری مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشکده مطالعات جهان و انجمن ایرانی مطالعات جهان، پنجمین همایش بین‌المللی فلسفه دین معاصر «انسان، خدا و جهان» را ۵ و ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در دانشکده مطالعات جهان برگزار کرد.

آیین افتتاحیه این همایش، با سخنرانی دکتر سعیدرضا عاملی، رییس دانشکده مطالعات جهان، ۵ بهمن‌ماه در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

دکتر عاملی، در سخنرانی افتتاحیه، ضمن اظهار خوشحالی از میزبانی برگزاری این همایش مهم بین‌المللی، موضوع «خدا، انسان و جهان» را به عنوان حوزه‌هایی مهم در فلسفه دین معاصر برشمرد که بررسی ارتباط آنها از مؤلفه‌های اساسی همه حوزه‌های فلسفه و همه شاخه‌های علوم است.

وی در ادامه سخنرانی خود گفت: «همه حوزه‌های دانش، نیازمند فلسفه هستند، لذا فلسفه را به عنوان علم مادر معرفی کرده‌اند و در همین راستاست که در اکثر دانشگاه‌های بزرگ و مطرح جهان از جمله در دانشگاه تهران، دپارتمان‌های قوی و جدی در حوزه فلسفه دایر شده است. بنابراین اصولاً همه علوم از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی، همه حوزه‌های مهندسی و پزشکی، علوم اجتماعی و همه حوزه‌های دیگر نیازمند حضور و دخالت فلسفه هستند و به همین خاطر است که در فلسفه تحلیلی، فلسفه یک امر مضاف است که به همه حوزه‌های دانش وصل می‌شود. در واقع فلسفه علم به علوم هویت می‌بخشد و موجب می‌شود فهم دقیق از چیستی و چگونگی علم به دست آید».

رییس دانشکده مطالعات جهان در ادامه سخنان خود افزود: «هر چند فلسفه یک «فرادانش» است، اما خود فلسفه هم نیازمند فلسفه و فرادانش است و بحث «متافلسفه» یا «فرافلسفه»، یا «فلسفه فلسفه» از حدود ۷۰ سال پیش مطرح شده است و هدف از «فرافلسفه» نیز ارزیابی خود فلسفه، متدها و نظریات آن و همچنین بررسی شکست‌ها و ملزومات فلسفه برای تغییر در راستای نیل بیشتر به حقیقت است».

از نکات دیگری که رییس دانشکده مطالعات جهان بر آن تاکید کرد، این بود که ما برای فهم واقعیت نیاز داریم که به صورت مساوی از فلسفه و دیگر دانش‌ها استفاده کنیم تا ابعاد بینارشته‌ای در فهم پدیده‌های هستی تأمین شود. زیرا بدون یک نگاه چندبعدی، هر رشته تنها از زاویه دید خود به تبیین واقعیت می‌پردازد که این روش ممکن است منجر به یک نوع کوری در درک واقعیت و یا یک‌جانبه‌نگری در فهم پدیده انسانی شود». وی تاکید کرد: «ما هم در مطالعات جهان نیازمند فلسفه مطالعات جهان هستیم تا در این آینه فلسفه، نظریات مطالعات جهان، روش‌های تحقیق در مطالعات جهان و راهبردهای علمی فهم جهان را تبیین کنیم».

دکتر عاملی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اذعان فیلسوفان در ناکام‌ماندن تلاش آن‌ها برای رسیدن به جواب‌های قطعی نسبت به هستی‌شناسی، خداشناسی و انسان شناسی، گفت: «راه دیگری برای دریافت جواب قطعی وجود دارد و آن نگاه به جهان از منظر «خالق هستی» است. امروزه به دلیل مواجهه سرشت علم با مسئله «ابطال پذیری»، این «شبیه‌سازی هستی» است که به سمتی می‌رود تا بتواند قاعده‌های هستی را دریافت و برمبنای آن قضاوت کند. بنابراین نتیجه طبیعی پیشرفت علم می‌تواند بازگشت به خدا برای فهم جهان باشد».

همایش فلسفه دین معاصر، به منظور فراهم‌آوردن زمینه‌های مناسب برای عرضه جدیدترین پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه فلسفۀ دین و ارتقای سطح گفت‌وگوهای فلسفی میان استادان و پژوهشگران ایرانی و خارجی با محورهای صفات خدا (صفات مرتبط با انسان و جهان)، رابطه خدا و انسان؛ رابطه خدا و جهان؛ جایگاه انسان در جهان، نظام احسن (بهترین جهان ممکن)؛ نظم و غایت‌مندی جهانی، اعجاز و قوانین طبیعت؛ خدا و نظریه تکامل، دین و محیط زیست؛ دین و دانش ژنتیک، اختفا یا ظهور خداوند؟ (نقد و بررسی نظریه اختفای الهی)، آغاز و فرجام جهان و انسان (نظریه‌های دینی، فلسفی، علمی) در روزهای ۵ و ۶ بهمن ماه در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

سخنرانان بخش انگلیسی زبان پنجمین همایش بین المللی فلسفه دین معاصر عبارت بودند از «لنارت اسکوف» در باب جهان‌شناسی جدید مناسک مربوط به جهان اکبر؛ «محمد لگنهاوسن» درباره دین و اومانیسم؛ «آندرئا آگوتی» با عنوان آیا معجزه نقض قوانین طبیعت است؟؛ محمد سعیدی‌مهر با موضوع دعا و مسئله تاثرناپذیری خدا؛ عبدالله گله‌داری با موضوع هماهنگی ایمان و عقل با رویکرد قرآنی؛ سید نصرالله موسویان درباره سنت گرایی فاقد سنت؛ «دیمیتری بریوکف»، مسئله اسماً الهی در الهیات مسیحی؛ «فرهت یونی»، آیا خدای قران، مطلقاً خیر است؟ و «مایکل بلین ویلنبرگ»، در جستجوی خدای غایب: نظر پیلی در مقابل تیندال و شلنبرگ درباره مسئله غیبت الهی.


( ۶ )

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.

جواد زنگنه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۲
سلام ببخشید من فایل تصویری یا صوتی این همایش رو میخوام چطور باید تهیه کنم ؟ با تشکر