دیدار جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با رییس صدا و سیما

۱۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۵ کد : ۲۵۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۴۰
دیدار جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با رییس صدا و سیما

جمعی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی و جامعه‌شناسان‌دانشگاه تهران، با رییس صدا و سیما دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این دیدار که روز چهارشنبه 28 مرداد ماه برگزار شد، 7 نفر از اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دیدگاه‌های خود پیرامون عملکرد و برنامه‌های صدا و سیما را با رییس رسانه ملی مطرح کردند.

در ابتدای این جلسه، دکتر اخگری؛ معاون برون مرزی صداوسیما، با بیان ضرورت برگزاری این نشست‌ها یادآور شد: «ارتباط رسانه با دانشگاهیان از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که می‌توان به صورت علمی به آسیب‌شناسی فعالیت‌ها پرداخت و از دیدگاه‌های فرهیختگان دانشگاهی در این خصوص استفاده کرد».

 در ادامه جلسه، دکتر یونس نوربخش، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در سخنانی با اشاره به اینکه اولین تحقیق در حوزه تلویزیون در سال 1346 در دانشکده علوم اجتماعی انجام شده است و این نشان از ضرورت ارتباط دانشگاه با رسانه دارد، گفت: «بین نتایج آن تحقیق با تحقیقات سال‌های بعد، شباهت‌هایی وجود دارد اما چون بر اساس نظر سنجی‌ها، کارکرد رسانه‌ای چون تلویزیون، بیشتر تمرکز بر اوقات فراغت دارد، بحث‌های رسانه‌ای در حوزه جامعه‌شناسی، باید به صورت مبنایی و درست ارایه شود و مباحث از عمق لازم برخوردار باشند».

دکتر نوربخش با بیان وضعیت جدید تلویزیون در دنیا، یادآور شد:«رسانه‌ ملی، باید رسانه‌ای خلاق باشد، چرا که نسل جوان به دنبال خلاقیت و ایده‌های نو است و اگر آن را در رسانه ملی نبیند، از آن روی گردان می‌شود در حوزه دین هم، رسانه نباید صرفاً «مناسک‌گرا» باشد، بلکه باید به سمت «تعقل‌گرایی» حرکت کند. هم چنین با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران، در برنامه های تلویزیون، باید اقشار و اقوام مختلف دیده شوند».

پس از سخنان دکتر نوربخش، تعدادی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی به بیان دیدگاه‌های خود در مورد حوزه های مختلف فعالیت رسانه ملی پرداختند؛ دکتر فیاض در خصوص «نحوه خبر رسانی و آسیب شناسی خبر» دکتر ایمانی در خصوص «مزیت های رقابتی رسانه ملی در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین اطلاع رسانی مفید به مردم»  دکتر خویی در خصوص « مخاطب‌شناسی در رسانه ملی و وضعیت سریال‌ها و مجموعه های تلویزیونی»، دکتر غفاری در خصوص «سرمایه اجتماعی و رسانه ملی» و دکتر جوادی یگانه در خصوص «فرصت های رسانه برای بازسازی محتوای برنامه ها».

درادامه نشست، دکتر جبلی، معاون خبر صدا وسیما، در سخنانی با طرح این سوال که «چرا رسانه نتوانسته است از دیدگاه‌های استادان  دانشگاه به نحوی شایسته بهره‌مند شود؟»، گفت: «برای این موضوع چند دلیل وجود دارد: یکی فاصله‌ای که بین جامعه و نخبگان وجود دارد و دیگر اینکه بسیاری از نخبگان در نظریه‌‌های گذشته باقی مانده‌اند و نتوانسته‌اند آن نظریه‌ها را بر اساس شرایط جدید و واقعی جامعه بومی کنند». وی تأکید کرد: «در ارزیابی‌‌ها، باید فاصله بین مسئول اجرایی و نخبگان و نیز محدودیت‌ها را در نظر داشت و برمبنای آن چاره‌اندیشی کرد».

در بخش بعدی جلسه، دکتر پورمحمدی، معاون سیمای رسانه ملی، در سخنانی کوتاه، ضمن تایید مطالب مطرح شده در جلسه، یادآورشد: «ما به عنوان متولیان برنامه‌‌سازی، باید از دیدگاه استادان در حوزه‌‌‌‌های جامعه شناسی و دیگر رشته‌ها بیشتر استفاده کنیم و امیدواریم این نشست، شروع خوبی برای این موضوع باشد».

دربخش پایانی نشست، دکتر سرافراز رییس رسانه ملی، در سخنانی ضمن تشکر از حضور اساتید دانشکده علوم اجتماعی و برگزاری نشست، با اشاره به برخی از مطالب مطرح شده گفت: «برای اینکه ارزیابی صحیحی از رسانه و کارکرد آن داشته باشیم، باید هم به درون رسانه نگاهی بیفکنیم و هم به بیرون آن توجه کنیم. بسیاری از سازمان ها، به لحاظ ساختار اداری گسترده شده‌اند و استمرار این وضعیت، به نوعی مشکل‌ساز خواهد بود. اینکه بعضی از سازمان‌ها بین 70 تا 100 درصد بودجه خود را صرف حقوق کارکنان می‌کنند، نشان از اداری بودن ساختار است که یک مشکل عمومی محسوب می‌شود و صداوسیما نیز به نوعی با آن مواجه است. باید تفکر گسترده‌شدن نظام کارمندی اصلاح شود و به همین منظور، رسانه ملی در دور جدید مدیریتی، قایل به این است که وضعیت خود را به ساختاری رسانه‌ای تغییر دهد. بنابراین در اولین گام، به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار سازمانی خود را اصلاح کنیم، لذا بیش از 700 پست مدیریتی حذف شدند و این روند اصلاح ساختار ادامه خواهد داشت».

 دکتر سرافراز، در ادامه گفت: «وقتی شبکه یا شبکه‌هایی از ابتدا بر مبنای ساختاری صحیح راه‌اندازی می‌شوند، نتیجه خوبی بدست می‌آ‌‌ید، ولی مثلا تغییر در نحوه خبررسانی رسانه، در سیستمی که سال‌ها به شیوه‌ای خاص عادت کرده است، زمان بر خواهد بود».

رییس رسانه ملی در ادامه با اشاره به بحث سریال‌های تلویزیونی، تأکید کرد: « تولید سریال خوب و جذاب، متکی به دو اصل مهم است: یکی داشتن «داستان خوب» و دیگری«مضمون خوب» که سریال را برای مخاطب دیدنی کند تا او درگیر سریال شود. در گذشته، تولید سریال به دلیل تعداد کم شبکه‌ها راحت‌تر بود، اما اکنون با افزایش شبکه‌‌ها و تولید افزون‌تر سریال‌ها، این کار پیچیدگی خاص خود را دارد؛ ضمن آنکه درصدد هستیم برای ساخت سریال، از افرادی که نویسنده و داستان‌پرداز خوبی هستند، استفاده کنیم».

دکتر سرافراز با اشاره به اینکه قوای کشور، سازمان‌ها، گروه‌ها و مردم انتظار دارند که رسانه در همه موضوعات اجتماعی، سیاسی،اقتصادی فرهنگی و... کار کند که البته انتظار درستی نیز هست، گفت: «به هر حال ما یک رسانه هستیم و شاید نتوانیم به آنچه که خواسته می‌شود به طور کامل بپردازیم. در حال حاضر فضای رسانه‌ای، فضای رقابتی است و ظهور شبکه‌‌های ماهواره‌ای جدید، فضای رقابتی را خیلی متفاوت کرده است؛ شبکه‌های ماهواره‌ای جدید، دارای خط تولید هستند، از اتاق فکر برخوردارند و پول خرج می‌کنند تا ذائقه مخاطبان را به آنچه که تولید و پخش می‌کنند، گرایش دهند».

 رییس رسانه ملی در ادامه اظهار داشت: «مهم‌ترین ویژگی رسانه‌های امروزی، تعاملی بودن آن‌هاست و در واقع هر مخاطبی اکنون یک رسانه محسوب می‌شود، تولید پیام می‌کند و آن را منتشر می‌سازد و در چنین فضایی، باید کارکرد رسانه‌ای چون رادیو و تلویزیون را با بهره گیری از توان فکری نخبگان، مجدداً باز تعریف کرد».

دکتر سرافراز در پایان این نشست اظهار امیداوری کرد که چنین جلساتی با اصحاب دانشگاه و استادان، استمرار یابد تا بتوان از دیدگاه‌های آن‌‌ها در روند بهبود وضعیت رسانه ملی بهره برد.