اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی

پیشینه اطلاع رسانی در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه "مادر" و "نماد آموزش عالی کشور" دارای اهداف، رسالت، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خاص مدیریتی است و از این رو برای برقراری ارتباط مؤثر، مداوم و کارآمد با مخاطبان خود متناسب بازمان از ابزارهای مختلف برای اطلاع‌رسانی استفاده نموده است. فعالیت‌های روابط عمومی دانشگاه را در این زمینه از گذشته تاکنون می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • اطلاع‌رسانی مکتوب: اخبار دانشگاه تهران در مطبوعات و رسانه‌ها، نشریه، بروشور، کاتالوگ (کتاب شناسان)؛
  • اطلاع‌رسانی دیجیتال: پایگاه خبری
  • ارتباط با رسانه‌ها.

 

۱. اطلاع رسانی مکتوب

الف. اخبار دانشگاه تهران در مطبوعات و رسانه‌ها

مجموعه خبرهای مندرج در مطبوعات کثیرالانتشار صبح و عصر کشور و خبرگزاری‌ها که مربوط به دانشگاه تهران می‌باشند به صورت روزانه تهیه و تکثیر و در اختیار هیئت‌رئیسه و مدیران محترم دانشگاه قرار می‌گیرد. اخبار دانشگاه تهران به صورت کتابی تحت عنوان "دانشگاه تهران در آینه مطبوعات" با توجه به حجم اخبار و اطلاعات تا دو شماره در سال به چاپ می‌رسد.

ب. نشریه

در اواخر سال ۱۳۲۴ دکتر علی اکبر سیاسی ریاست وقت دانشگاه تهران با تاسیس " اداره انتشارات و روابط دانشگاهی و بین‌المللی " با سرپرستی یکی از استادان دانشکده ادبیات موافقت کرد.

وسعت سازمان دانشگاه و تعداد دانشکده‌ها و مراکز وابسته و همچنین کثرت مقررات و آیین‌نامه‌هایی که برای اداره دانشگاه به تصویب شورای دانشگاه می‌رسید، بیانگر ضرورت اطلاع‌رسانی مکتوب در این زمینه بوده است. اولین گام در امر اطلاع‌رسانی به صورت جدی در دانشگاه با انتشار نشریه "خبرهای دانشگاه" به دستور رئیس محترم دانشگاه به صورت ماهانه و زیر نظر اداره انتشارات و روابط دانشگاهی در مهرماه ۱۳۲۵ برای درج این مقررات و اخبار برداشته شد و انتشار آن تا اواخر سال ۱۳۳۴ ادامه داشت. سپس این نشریه با عنوان "اخبار دانشگاه" طی ۶۴۸ شماره به صورت هفتگی توسط اداره اطلاعات و تبلیغات و روابط عمومی از پنجم مهرماه ۱۳۳۵ لغایت بیست و هشتم شهریور ۱۳۵۶ به چاپ رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب فرهنگی، نشریه داخلی لوح و قلم از مرداد ۱۳۶۲ تا دی ماه ۱۳۶۲ و از مهر ۱۳۶۵ تا اسفند ۱۳۶۸ انتشار یافت. از ۱۵ اسفند ۱۳۷۲ تا پاییز ۱۳۷۶ این نشریه مجدداً با عنوان اخبار دانشگاه زیر نظر اداره کل روابط عمومی منتشر شد. از مهرماه ۱۳۷۷ نیز اداره کل روابط عمومی ماهنامه‌ای را با نام «مدت» (نام اختصاری ماهنامه دانشگاه تهران) منتشر کرد که تاکنون با همین نام نقش آفرینی می‌کند.

ج. بروشور

این مجموعه به منظور اطلاع‌رسانی موجز و مختصر به مخاطبان به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه و تدوین می‌شود و دربرگیرنده اطلاعات کلی و جامع در خصوص دانشگاه است که برای آگاهی اجمالی بازدیدکنندگان و میهمانان دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

د. کاتالوگ

در میان نهادهای علمی، فرهنگی و آموزشی متعدد کشور، دانشگاه تهران بی تردید از جایگاهی یگانه و ممتاز و اعتباری شایسته برخوردار است. این اعتبار به علت ویژگی‌های دانشگاه و نیز تعامل گسترده و پیوسته آن با جامعه و ارکان اثرگذار بر آن رو به افزایش است. به طوری که در میان مؤسسات و سازمان‌های وابسته به آموزش عالی کشور، دانشگاه تهران از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره‌مند است. با این رویکرد، اداره کل روابط عمومی دانشگاه با تدوین و فراهم‌سازی و تجدید چاپ مجموعه شناسان دانشگاه تهران (که اولین بار در سال ۱۳۷۸ منتشر و در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ پس از اصلاح، تجدید چاپ شد) درصدد آن است که دانشگاه را به طور دقیق و همه جانبه به استادان، دانشجویان، پژوهشگران، مؤسسات آموزش عالی و دوستداران این مهد کهن‌سال دانش و فرهنگ معرفی کند و از این رهگذر، پویایی و صیانت علمی آن را به نحوی کاملاً" گویا و آشکار مطرح نماید و امکان مقایسه کمی و کیفی فعالیت‌های کنونی دانشگاه را با ادوار پیشین برای محققان فراهم سازد.

 

۲. اطلاع رسانی دیجیتال ‌

الف. پایگاه خبری

گسترش اینترنت در عصر کنونی و قابلیت‌های بسیار زیادی که این شبکه می‌تواند در اختیار افراد و سازمان‌ها در امر اطلاع‌رسانی و ارتباطات قرار دهد اداره کل روابط عمومی را بر آن داشت که با ایجاد واحد ارتباطات رایانه‌ای و با همکاری فنی مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران به ایجاد پایگاهی خبری برای اطلاع رسانی اقدام نماید. لذا اخبار و اطلاعات دانشگاه از تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۷۷ بر روی این پایگاه خبری قرار گرفت و از ۱۵ آذر همان سال نسبت به پاسخگویی نامه‌های الکترونیکی اقدام شد. برای اطلاع رسانی کامل‌تر و بهبود کیفیت اخبار دانشگاه، سایت خبری دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۳ مجدداً با ساختاری جدید طراحی شد.

سیستم گردش خبر به همراه سایت جدید اخبار دانشگاه که طراحی و پشتیبانی فنی آن بر عهده مرکز انفورماتیک دانشگاه می‌باشد از ۲۸ آذر ۱۳۸۶ هم‌زمان با روز پژوهش به بهره‌برداری رسید. از اواخر شهریور ماه ۱۳۹۴ به منظور تحول در سیستم اطلاع‌رسانی و تسریع در ارسال به موقع اخبار دانشگاه و اطلاعات ضروری به گروه‌های دانشگاهی اعم از اعضای محترم هیأت علمی؛ کارکنان و دانشجویان؛ سیستم ‌پیام‌رسان دانشگاه و mailing list دانشگاه راه‌اندازی شد. همچنین در دی ماه ۱۳۹۴ کانال رسمی دانشگاه تهران در سیستم ‌پیام‌رسان تلگرام طبق برنامه ایجاد و به بهره‌برداری رسید.

 

ارتباط با رسانه‌ها

ارتباط با رسانه‌ها اعم از رسانه‌های مکتوب٬ دیداری و شنیداری و مجازی در ارتباطات برون سازمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع نمود بیرونی فعالیت‌های یک سازمان از طریق این نوع ارتباطات ممکن می‌شود. فعالیت‌های اداره کل روابط عمومی دانشگاه تهران در این بخش عبارتند از:

۱. برگزاری جلسات مداوم با اصحاب رسانه‌ها و جراید؛

۲. تهیه و تنظیم اخبار دانشگاه و ارسال آن به رسانه‌های جمعی (خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، صدا و سیما و سایت‌های خبری)؛

۳. دعوت از رسانه‌های جمعی برای پوشش اخبار دانشگاه؛

۴. هماهنگی‌های لازم برای حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی در دانشگاه جهت تهیه اخبار، گزارش و مصاحبه با استادان و دانشجویان؛

۵. تهیه و ارسال جوابیه‌ها به رسانه‌های جمعی در صورت لزوم.

 

تاریخچه روابط عمومی در دانشگاه تهران

دانشگاه تهران از بدو تاسیس (۱۳۱۳ ه. ش) به عنوان تنها مرکز آموزش عالی کشور و کانون نشر و ترویج علوم مختلف جدید همواره به‌مانند نگینی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران درخشیده است. به دلیل جایگاه ویژه دانشگاه تهران در سطح کشور و ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص تغییر و تحولات علمی و پژوهشی، دانشگاه بر آن شد تا در سال ۱۳۲۵ با ایجاد "دایره روابط مطبوعاتی و امور تبلیغاتی" به ریاست ابوالفضل مرعشی در اداره انتشارات و روابط دانشگاهی نخستین گام را در ایجاد روابط عمومی در دانشگاه تهران بردارد. با توجه به مصوبه مورخ سوم اسفند ۱۳۲۸، هیات وزیران به کار بردن نام "اداره تبلیغات" را منحصر به اداره کل انتشارات و تبلیغات نمود؛ از این رو "دایره روابط مطبوعاتی و امور تبلیغاتی" دانشگاه به "دایره اطلاعات و مطبوعات" تغییر نام یافت. این واحد در نهایت از آبان ماه ۱۳۴۲ با عنوان اداره روابط عمومی با مدیریت ابوالفضل مرعشی به کار خود ادامه داد. با گذشت حدود چهار دهه عنوان اداره روابط عمومی به "اداره کل روابط عمومی" تبدیل شد. اداره کل روابط عمومی از لحاظ ساختار اداری مستقیماً زیر نظر رئیس دانشگاه فعالیت می‌کرد و مدیرکل روابط عمومی، مشاور رئیس دانشگاه تهران نیز بود.

این اداره، عضو "شورای سیاست گذاری فناوری اطلاعات دانشگاه" است که ریاست آن را رئیس دانشگاه بر عهده دارد و دارای جایگاه مهمی در اتخاذ خط‌مشی‌های لازم در حوزه‌های روابط عمومی، انفورماتیک، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و آموزش‌های الکترونیکی است. اعضای شورای سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات را معاون آموزشی، معاون پژوهشی، معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات، معاون اداری و مالی، مدیرکل روابط عمومی، رئیس مرکز انفورماتیک، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و منابع علمی و رئیس مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران تشکیل می‌دهد.

 

اسامی مدیران اداره کل روابط عمومی دانشگاه تهران از گذشته تا سال ۱۳۸۹

ابوالفضل مرعشی: دی‌ماه ۱۳۲۵

فریدون پیر زاد: آذر ۱۳۴۶

سعید نژند: شهریور ۱۳۵۲

صادق زیبا کلام: آذر ۱۳۶۰

مصطفی محمدی عراقی: مهر ۱۳۶۲

جمال رضایی: آبان ۱۳۶۷

علی پیروی: مهر ۱۳۷۲

مهدی متوسلی: اسفند ۱۳۷۲

مجید سرسنگی: مهر ۱۳۷۳

محمد رضا رستمی: خرداد ۱۳۷۷

مهدی فائزی پور: آذر ۱۳۷۸

جمال موسوی: دی‌ماه ۱۳۷۹

سیداحمد رضا خضری: اسفند ۱۳۸۱

محمد صادق ضیایی: مرداد ۱۳۸۵

سیداحمد رضا خضری: تیر ۱۳۹۳

 

دفتر ریاست دانشگاه

بر اساس اسناد و مدارک موجود، در سال ۱۳۵۰ آقای فریدون حاج سید جوادین از سوی ریاست محترم دانشگاه به عنوان رئیس دفتر دانشگاه منصوب گردید. عنوان" رئیس دفتر دانشگاه" در سال ۱۳۶۴ به" مدیر دفتر رئیس دانشگاه" و در سال ۱۳۷۷ به "مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه "تغییر یافت و معمولاً مدیرکل دفتر رئیس دانشگاه، مشاور رئیس نیز بوده است و انجام امور مربوط به دفتر ریاست دانشگاه و امور دبیرخانه، هماهنگی و نظارت بر حسن عملکرد واحدهای مرتبط، تنظیم برنامه ملاقات‌های مقام ریاست دانشگاه و گزارش مطالب مهم روزانه به ایشان، ابلاغ دستورات به اشخاص، مؤسسات و واحدهای ذیربط، پاسخگویی و راهنمایی مراجعان و هماهنگی برگزاری جلسات هیئت‌رئیسه دانشگاه، انجام مکاتبات ارجاعی، دریافت و ارسال مکاتبات محرمانه بخشی از وظایف این دفتر است.

برخی دیگر از وظایف دفتر ریاست دانشگاه به شرح ذیل بوده است:

انجام امور مربوط به دبیرخانه هیئت‌رئیسه و شورای دانشگاه و تنظیم خلاصه مذاکرات جلسات و ابلاغ تصمیمات متخذه به واحدهای ذیربط و همچنین سایر وظایفی مانند تهیه پیش‌نویس نامه‌های ریاست، پیگیری و تعقیب دستورات ریاست دانشگاه، ابلاغ دستورات به دانشکده‌ها و واحدهای اداری و انجام اقدامات لازم در صورت بروز حوادث و سوانح و اطلاع فوری مراتب به مقامات مسئول و ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های واحدهای تابعه، انجام امور اداری دفتر اعم از مکاتبات، پیگیری کارها، پیگیری بخشنامه‌های امور پرسنلی، نظارت بر ورود محموله‌ها پستی و تقسیم آن، نظارت بر اتوماسیون اداری، نظارت بر دبیرخانه، نظارت بر دفتر رسیدگی به شکایات، نظارت بر دبیرخانه هیات بدوی و انتظامی، نظارت بربخش نامه‌رسانی، پاسخگویی به مراجعین حوزه ریاست، رسیدگی و هماهنگی با دبیرخانه هیات امنا دانشگاه، جمع‌آوری و مجلد نمودن صورت‌جلسات هیئت‌رئیسه دانشگاه و حفظ آن‌ها برای آیندگان.

 

بخش‌های مختلف دفتر ریاست

دفتر هیات امنا

دفتر رسیدگی به شکایات و تخلفات اداری

اداره امور دفتری و اسناد

 

اسامی مدیران دفتر ریاست از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۸۹

فریدون حاج سید جوادین

کامبیز بهنیا

فرهاد راد سرشت

عباس الفت

علی پیروی

مصطفی محمدی عراقی

رضا شجاعی رنجبر

پورمقدم

ابوالقاسم مهدوی

غلامرضا جمشیدی‌ها

محمدعلی‌آبادی

سیدرضا میرانی آشتیانی

مجید سرسنگی

فرزاد زیو یار

عبدالرضا سیف

محمدصادق ضیایی

سیداحمدرضا خضری

 

اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی

اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه بر اساس مصوبه مورخ ۱۳۸۹/۰۲/۱۳ هیات منتخب شورای دانشگاه از ادغام دو اداره کل روابط عمومی و اداره کل حوزه ریاست تشکیل شد. این اداره کل از لحاظ ساختار اداری مستقیماً زیر نظر رئیس دانشگاه فعالیت دارد و مدیرکل آن نیز مشاور رئیس دانشگاه تهران است..

 

وظایف اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی

تنظیم برنامه‌های مربوط به جلسات، ملاقات‌ها، کنفرانس‌ها، مسافرت‌ها، کنفرانس‌ها و بازدیدهای داخلی و خارجی رئیس دانشگاه و تهیه گزارش‌های لازم؛

دریافت و ثبت مکاتبات و دعوت‌نامه‌ها با عنوان رئیس دانشگاه و ارائه آن برای صدور دستور و ارسال آن‌ها برای مسئولان ذیربط؛

پیگیری لازم در خصوص تهیه و تنظیم اطلاعات، گزارش‌ها و تحلیل‌های لازم در رابطه با موضوعات و دستور جلسات رئیس دانشگاه از طریق معاونت‌ها، دانشکده‌ها و واحدهای ذیربط؛

ابلاغ دستور جلسات، صورت جلسات، یادداشت‌ها و دستورات رئیس دانشگاه به مسئولان و واحدهای ذیربط و پیگیری تا حصول نتیجه و ارائه گزارش نتیجه اقدامات انجام شده؛

تدوین برنامه، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های خبری، رسانه‌ای، تبلیغاتی و انتشاراتی بر اساس ضوابط مربوطه؛

تایید و نظارت بر انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی محیطی در سطح دانشگاه تهران و فضاهای عمومی آن؛

تهیه و تدوین اخبار، بیانیه‌ها، آگهی‌ها و پیام‌های خبری دانشگاه و اقدام برای نشر و انعکاس آن‌ها در رسانه‌های جمعی؛

انعکاس و تشریح دیدگاه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها، طرح‌ها و فعالیت‌های دانشگاه به جامعه؛

بررسی مطالب انعکاس یافته در رسانه‌های گروهی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه و پاسخگویی به آن‌ها در صورت ضرورت و اطلاع‌رسانی مستمر به رئیس دانشگاه؛

بررسی دیدگاه‌ها و سنجش افکار عمومی در چهارچوب مأموریت‌ها و وظایف دانشگاه و ارائه نتایج به مسئولان ذیربط؛

همکاری با معاونت بین‌الملل دانشگاه برای برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و میهمانی‌های رسمی، مصاحبه‌ها و بازدیدهای مربوط به دانشگاه؛

نظارت تخصصی بر فعالیت‌های روابط عمومی دانشکده‌ها، مؤسسات و مراکز و واحدهای تابعه و وابسته و ایجاد هماهنگی و تعامل بین آن‌ها؛

برنامه‌ریزی لازم برای تشخیص، جمع‌آوری و نگهداری اسناد و مدارک راکد دانشگاه در چهارچوب دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوطه؛

دریافت، ثبت، توزیع و ارسال کلیه نامه‌های وارده و صادره دانشگاه؛

انجام سایر وظایف محوله از سوی رئیس دانشگاه.

 

بخش‌های مختلف معاونت اجرایی

دبیرخانه هیات بدوی و تجدیدنظر موضوع قانونی رسیدگی به تخلفات اداری و قانون مقررات انتظامی هیات علمی؛

امور اداری و دبیرخانه مرکزی دانشگاه؛

امور اطلاعات و پاسخگویی به مراجعین.

 

بخش‌های مختلف معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی

واحد خبر و اطلاع رسانی؛

واحد آمار، اطلاعات و سایت؛

واحد انتشارات و تبلیغات؛

واحد سمعی و بصری.

 

مدیرکل: سیداحمدرضا خضری

کارشناس ارشد، تاریخ تمدن و ملل اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس

دکترا، تاریخ تمدن و ملل اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس

پست الکترونیک: akhezri@ut. ac. ir

 

معاون اجرایی: محمدرضا تقی‌دخت

کارشناس ارشد، فلسفه غرب، دانشگاه تهران

پست الکترونیک: taghidokht@ut. ac. ir

 

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی: گودرز میرانی

کارشناس ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران

پست الکترونیک: gmirani@ut. ac. ir

 

اطلاعات تماس:

تلفن: ۶۱۱۱۲۶۶۴-۰۲۱

نمابر: ۶۶۴۰۵۰۴۷-۰۲۱

پست الکترونیک: publicrel@ut. ac. ir