۱۱ دی؛ سالروز افتتاح نخستین دانشکده کارآفرینی ایران

۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۱ کد : ۵۰۶۶ اخبار اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۷۸۴۳
۱۱ دی؛ سالروز افتتاح نخستین دانشکده کارآفرینی ایران

دانشکده کارآفرینی را می‌توان به عنوان اولین و تنها دانشکده کارآفرینی در ایران و خاورمیانه در بدو تأسیس دانست. با توجه به سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران که در آن بر فعالیت‌های دانش‌بنیان تأکید شده است و همچنین در جهت تأمین نیازهای تخصصی برنامه چهارم توسعه کشور، آموزش کارآفرینی مورد توجه دانشگاه تهران قرار گرفت.
آموزش تخصصی مهارت‌های کارآفرینی و کسب و کار در کشور از سال ۱۳۸۲ در قالب تشکیل گروه کارآفرینی در دانشکده مدیریت و تأسیس مرکز کارآفرینی در دانشگاه تهران قرار گرفت و در تکمیل این اقدامات، دانشکده کارآفرینی به عنوان قطب و مرجع علمی کارآفرینی در کشور بنا بر تصمیم هیأت امنای دانشگاه تهران در اردیبهشت ۱۳۸۶ به عنوان دانشکده مستقل کارآفرینی به تصویب رسید.
این دانشکده با حمایت مالی وزارت کار و امور اجتماعی وقت، مصوبه شورای عالی اشتغال و بر اساس تفاهم‌نامه دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و کار و امور اجتماعی در راستای سیاست‌های کلی دانشگاه و با اهداف متعددی از جمله تربیت هیأت علمی برای تدریس در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های کشور، تربیت سیاست‌گذاران و کارشناسان کارآفرینی مورد نیاز و تربیت پژوهشگر کارآفرینی، در یازدهمین روز دی‌ماه ۱۳۸۶ افتتاح شد و از سال تحصیلی ۸۷-۸۶ پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی‌ارشد و از سال ۹۱-۹۰ پذیرش دانشجو در دوره دکتری را آغاز کرد.
دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشکده اغلب در دوران تحصیل یا پس از آن، با کسب نگرش و مهارت در حوزه کسب و کار، اقدام به کارآفرینی کرده، به ایجاد یا توسعه کسب و کارهای جدید و دانش‌بنیان خود می‌پردازند.
دانشکده کارآفرینی در توسعه آموزش کارآفرینی در داخل کشور تأثیرات مثبت چشمگیری داشته و بعد از تأسیس آن، در بیش از ۱۲ دانشگاه کشور، رشته کارآفرینی ایجاد شده است. اجرای دروس دوره‌های آموزشی در این دانشکده، بر روش‌های نوین آموزشی استوار بوده، بر یادگیری تعاملی و مشارکتی تأکید شده است. در این روش از دانشجویان خواسته می‌شود تا در طول اجرای دوره با انجام مطالعات میدانی و حضور در فضای کسب و کار و محل انجام فعالیت‌های کارآفرینی، مفاهیم کارآفرینی را با عمق لازم فراگیرند. توان تبدیل ایده به طرح کسب و کار، تولید محصول و تجاری‌سازی ایده‌ها و طرح‌ها مهم‌ترین رسالت دوره‌های آموزشی در دانشکده کارآفرینی محسوب می‌شود.
رشته مدیریت کارآفرینی با سه گرایش کارآفرینی در دوره‌های حضوری و مجازی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. با توجه به اینکه کارآفرینی، به‌مثابه ایجاد، راه‌اندازی و اداره کسب و کار جدید است و مفهوم «مدیریت» را در درون خود دارد، بر این اساس در سال ۱۳۸۸ به درخواست دانشکده و با تصویب شورای برنامه‌ریزی دانشگاه، عنوان رشته‌ها از «مدیریت کارآفرینی» به «کارآفرینی» تغییر یافت. در سال ۱۳۹۲ فعالیت‌های آموزشی در ۱۱ گرایش در دوره کارشناسی‌ارشد و چهار گرایش در دوره دکتری توسعه یافت.

گفتنی است که ساختمان جدید دانشکده کارآفرینی، در ضلع جنوبی ساختمان کنونی این دانشکده در حال ساخت است.


امکانات آموزشی و پژوهشی

کتابخانه دیجیتال: کتابخانه دیجیتال دانشکده کارآفرینی به عنوان اولین کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران، هم‌زمان با توسعه فناوری اطلاعات و دسترسی گسترده دانشجویان به شبکه جهانی وب، راه‌اندازی شد و بیش از ۵۰۰۰ جلد کتاب دارد.

کتابخانه: کتابخانه دانشکده کارآفرینی بیش از ۱۵۰۰۰ جلد و ۱۰۰ نشریه فارسی دارد.

نشریه توسعه کارآفرینی: مجله‌ای دو زبانه (فارسی-انگلیسی) با رویکرد علمی-پژوهشی است که به منظور ارتقای سطح دانش علمی و فنی پژوهشگران، سهولت مبادله علمی بین آنها، معرفی پیشرفت‌های عمده در زمینه‌های مختلف کارآفرینی و ایجاد ارتباط میان پژوهشگران و کارشناسان داخلی و خارجی انتشار می‌یابد.

نشریه JGER: این مجله تنها مجله تخصصی انگلیسی زبان کشور در رشته کارآفرینی است که توسط اسپرینگر (Springer)، ناشر مشهور بین‌المللی، منتشر می‌شود. مجله از همکاری هیأت تحریریه‌ای برجسته در سطح جهانی برخوردار است.

 


۵ رای

نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.